NORA  LADO
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NORA LADO

Catedrático de Marketing

Publicaciones seleccionadas

"Innovation in the Spanish Twittersphere: an ontology and stakeholder’s salience analysis” (2016) (with Ángel García-Crespo, Manuel Ceballos, Israel González-Carrasco and José L. López-Cuadrado) in Revolution of Innovation Management The Digital Breakthrough, Edited by Eric Viardot Ed.Springer.​ 


"SMORE: Towards a semantic modeling for knowledge representation on social media” (2015) (with D. Villanueva, I. González, J. L. López). Science of Computer Programming.

"Brand Loyalty Using Discrete Choice Models: An Application to the Spanish Market” (2015) (with M. Martos) in Assessing the Different Roles of Marketing Theory and Practice: in the Jaws of Economic Uncertainty, Ed.Springer.

"Current Marketing Practices and Market Orientation in the Context of an Emerging Economy: The Case of Uruguay" (2013), (with L. Duque and D. ÁLvarez). Journal of Small Business Management.

Nacida en Uruguay, Nora Lado es una investigadora de marketing que ha llegado a la Universidad Carlos III en Enero 1991 desde la Universidad Católica de Lovaina, Bélgica, donde ha realizado cursos de postgrado en marketing y finanzas. Ha estudiado su licenciatura en Administración de Empresa (homologada en España), en Montevideo y se ha doctorado en marketing por la Universidad Autónoma de Madrid.

Su investigación abarca varios temas: la medición del grado de orientación al mercado de las empresas y sus consecuencias, el estudio de las estrategias de marketing internacional, el análisis de la satisfacción de los estudiantes y las nuevas herramientas de docencia (como el e-Learning), marketing de relaciones y valor de marca.

Nora Lado ha publicado, entre otros, en Journal of Service Research, Journal of Business Research, Journal of Market Research, European Journal of Marketing, International Marketing Review e International Journal of Service Industry Management.

Ha sido vicedecana de la Licenciatura en Administración de Empresas, y sub directora del master en Administración de Empresas de la Universidad Carlos III, codirectora del Master Online en Dirección Comercial y Marketing y directora del Instituto para el Desarrollo Empresarial (INDEM). Actualmente, es co-directora del Master en Branded Content y Comunicación Transmedia UC3M FCP Spain.



Es revisora, entre otras, de Marketing Science, Journal of Business Research, International Marketing Review, Revista Española de Investigación en Marketing Esic, Journal of the Academy of Business Education e Investigaciones Económicas. Es, además, miembro del consejo editorial de la Revista de Empresas.

Otra línea de investigación se centra en el desarrollo de herramientas educativas basadas en simulaciones de marketing virtual: http://marketinggame.uc3m.es/intro/

"Innovation in the Spanish Twittersphere: an ontology and stakeholder’s salience analysis” (2016) (with Ángel García-Crespo, Manuel Ceballos, Israel González-Carrasco and José L. López-Cuadrado) in Revolution of Innovation Management The Digital Breakthrough, Edited by Eric Viardot Ed.Springer.​

"SMORE: Towards a semantic modeling for knowledge representation on social media” (2015) (with D. Villanueva, I. González, J. L. López). Science of Computer Programming.

"Brand Loyalty Using Discrete Choice Models: An Application to the Spanish Market” (2015) (with M. Martos) in Assessing the Different Roles of Marketing Theory and Practice: in the Jaws of Economic Uncertainty, Ed.Springer.

"Current Marketing Practices and Market Orientation in the Context of an Emerging Economy: The Case of Uruguay" (2013), (with L. Duque and D. ÁLvarez). Journal of Small Business Management.

"In-Store Stimuli: Packaging Claims to Promote Decisions” (2012), (with E. Martínez-Ross, M. Martos). Journal of Advertising Research.

"Brand Value in Horizontal Alliances: the Case of Twin Cars" (2011), (with M. Esteban). Journal of the Operational Research Society.

"Cross-cultural comparisons of consumer satisfaction ratings:A perspective from Albert Hirschman’s theory" (2010), (with L. Duque). International Marketing Review.

"The Double Jeopardy Loyalty Effect Using Discrete Choice Models" (2010), (with M. Martos and J. Labeaga). International Journal of Market Research.

"Evolutionary Changes in Service-Attribute Importance in a Crisis Scenario: The Uruguayan Financial Crisis" (2008) (with Moshe and A. Torres). Journal of Service Research.

"Behavioural loyalty towards store brands" (2007) (with José M. Labeaga and M. Martos). Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 14: 347-356.

"Reverse logistics, stakeholders' influence, organizational slack, and managers' posture" (2007) (with M.J. Alvarez, P. Berrone and J. Husillos). Journal of Business Research Vol. 60 (5): 463-473.

"Marketing Strategy as an Explanatory Variable of Market Selection: A Simultaneous Modelling Approach" (2004) (with Ester Martínez-Ros y Ana Valenzuela). International Marketing Review, Vol. 21(6).

"Market Orientation and Economic Performance in the European Insurance Industry: A Mediational Model" (2003) (with Alberto Maydeu-Olivares). The International Journal of Service Industry Management, Vol. 14 (3): 284-309.